Ofte Stillede Spørgsmål

1. Hvorfor delebåd?

Fordi vi over de seneste år har oplevet at flere og flere familier ikke brugere båden hele året, og dermed bruger mere kapital end hvad der er nødvendigt på en båd - uden mulighed for at udnytte båden nok i forhold til investeringen. Foruden at man kan dele investeringen med f.eks. 4 andre familier, så deler man også alle udgifterne til drift, service og vedligeholdelse. Sidst men ikke mindst, så slipper man for alt besværet, så man i stedet kan koncentrere sig om, at nyde ægte sejltimer med familien.

2. Kan jeg til enhver tid sælge mine andele?

Ja, det kan du. Du kan bede Bluebay om at hjælpe med at finde en køber til din andel, det tager vi 15% for. Alternativt kan du selv finde en køber, så er gebyret for at skifte ejer kun 10%. Det kunne f.eks. være en bekendt, en nabo eller et familiemedlem, som vil overtage dine andele.

3. Er der ikke andre udgifter ud over betalingen for min andel og udgiften per måned?

Som udgangspunkt nej. Eneste udgifter der kan til komme er eksempelvis en selvrisiko fra forsikringen (det er dén familie der laver skaden, som betaler selvrisikoen – ikke foreningen). Dernæst kan der når garantien på båd/motor/trailer er udløbet, tilkomme reparation og vedligeholdelsesudgifter, der i givet fald deles af alle andelshavere. Eksempelvis hvis en reparation koster DKK 4.200 og der er 5 familier, så er udgiften DKK 840 per familie. Dette sker dog yderst sjældent da alle services er indeholdt i aftalen.

4. Skal vi tænke på forsikring, vinteropbevaring og motorservice?

Nej, det skal I ikke – dette er indeholdt i jeres månedlige fællesudgifter, så I skal blot koncentrer jer om at sejle og sætte point ind på familiekontoen.

5. Ejer Bluebay Marine A/S en del af bådene?

Svaret er nej. Bådene er helt og aldeles ejet af de familier, som går sammen og danner en forening.

6. Hvilken rolle har Bluebay Marine A/S efter at foreningen er samlet og båden er indkøbt??

Bluebay Delebåd fungerer som ejerforeningens administrator, når båden tages i brug. Vi sørger for at holde den daglige drift af båden, deriblandt vinteropbevaring, service og rammerne for brugen af båden. Vi varetager kort sagt interesserne for foreningens medlemmer.

7. Hvor er nøglerne til båden/bådene?

De ligger fast i båden indeni en boks, der tilgås vha. en kode som alle andelshavere i foreningen har afgang til – denne boks er naturligvis gemt væk, så den ikke er synlig for andre.

8. Hvem har startet Bluebay Delebåd?

Bluebay Delebåd er startet af Dan L. Christiansen. Med næsten 20 år i branchen, et nytænkende hoved og hjerte, har han stablet dette koncept på benene, for at kunne skabe bedre og sjovere muligheder for alle i den maritime branche.

9. Hvordan foregår købsproceduren?

Når I har besluttet jer for at købe en andel, så underskriver I en aftaler om køb af den pågældende andel. Denne aftale kan man til enhver tid og helt omkostningsfrit, træde ud af helt frem til at foreningen er stiftet. Når alle andele der skal til, for at danne en forening er solgt, så samles alle familier og foreningen stiftes endeligt. Når foreningen er stiftet, og alle har mødt hinanden og tilfredse med medlemmerne, så indbetaler alle deres andel samt fællesudgifter 12 måneder forud. Disse betales IKKE til BLUEBAY DELEBÅD, men til medlemmernes egen forening. Herfra betales Bluebay for båden og de løbende fællesudgifter der er forbundet hermed.

10. Ejer vi så selv båden/bådene?

Ja, det gør I – hvis I er 5 familier, så ejer I hver 20% af båden/bådene.

11. Må vi forære ferieuger/dage til familie og venner?

Ja, det må I gerne – det er blot vigtigt at der ikke er en økonomisk fordel i dette (af hensyn til SKAT m.v.). Dette skal i så fald være uden omkostninger for dem, som låner båden/bådene. Vær opmærksom på at familien, der låner foreningens båd ud, selv er ansvarlig for at båden behandles ordentligt og efter foreningen.

12. Hvad sker der hvis en familie stopper med at betale sine fællesudgifter hver måned?

Hvis en familie ikke betaler sine fællesudgifter, kan de øvrige familier ekskludere den misligholdende familie. Dette medfører tvangssalg. De øvrige familier vil aldrig blive berørt af situationen, da det udelukkende er den misligholdende familie, som kan lide tab i denne sammenhæng.

13. Kan vi fortryde, efter vi har skrevet under?

I kan fortryde jeres deltagelse i foreningen helt frem til det stiftende møde, hvor I møder alle de øvrige familier online. På det stiftende møde bekræfter I jeres deltagelse, hvorefter I er en del af foreningen. Bekræfter I ikke jeres deltagelse, er I frie af foreningen uden omkostninger. Ingen ønsker ikke at have familier med i foreninger, som ikke selv gerne vil være med!

14. Kan det ske at fællesudgifterne stiger over tid?

Ja, det kan det – Man kan forvente en løbende prisstigning, der vil ske som følger det generelle index for prisstigning i branchen og fra de eksterne leverandørers side.

15. Hvor længe skal vi vente fra en forening er stiftet til båden/bådene er klar?

Normalt skal man regne med ca. 3-6 måneder fra foreningen er stiftet til båden/bådene er klar. Der kan for større både og yachts være en længere leveringstid.

16. Hvordan booker man båden?

Det gøres online via www.delebaad.dk/logind – der er et simpelt bookingsystem, hvor man booker hvilke uger man ønsker at bruge båden/bådene. Når en periode bookes, kan den selvsagt ikke overbookes af en anden andelshaver/familie.

17. Hvor kommer idéen fra?

Idéen til BLUEBAY DELEBÅD startede for nogle år tilbage, hvor vi begyndte at tilbyde vores kunder at "købe en ny båd til halv pris", ved simpelthen at dele indkøbet og ejerskabet med f.eks. din nabo, en af dine venner eller andre i familien. Vi har nu videreudviklet på dette koncept, og ved at indkøbe båden i en andelsforening, kan vi nu tilbyde endnu mere luksus, større og bedre både, til en brøkdel af prisen.

Glæden ved at sejle, har altid været én af hjørnestenene hos Bluebay Marine. Vi har igennem mange års salg og reparationer af både erfaret, hvor stor en betydning og præg vi sætter i folk og deres familier, når det kommer til deres både. For os danskere er en båd mere end blot et fartøj, det er fritid, en livsstil og en drøm til søs. Derfor har vi tænkt ud af boksen, og skabt de bedste muligheder for at bringe folk sammen omkring det, at være bådejer.

Gratis informationspakke


Hvornår kommer nye andele til salg?

Vær blandt de første der får besked når nye andele kommer til salg. Tilmeld dig nyhedsbrevet.